Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze niszczarki?
Informacje ogólne
Niszczarki to urządzenia służące do niszczenia poufnych dokumentów. Są niezbędnym wyposażeniem każdego biura. Zaprojektowane zostały dla potrzeb codziennego niszczenia papieru jak również, w zależności od modelu, dodatkowo niszczą: płyty CD, DVD, karty kredytowe, zszywki, spinacze biurowe.
Na rynku występują też niszczarki z automatycznym podajnikiem ale są jeszcze one na etapie ciągłych udoskonaleń.
Wyróżniamy kilka klas stopni tajności niszczenia dokumentów papierowych, który jest określany normą DIN 32757 a w ostatnich latach norma ta została zastąpiona normą DIN 66399. Do niszczenia danych osobowych zalecany jest DIN 3/P4 i wyższy, zalecane są niszczarki, które niszczą w cross cut (cięcie wzdłuż i w poprzek).
Co należy wiedzieć o niszczarkach żeby dobrać odpowiedni model dla swojej instytucji lub przedsiębiorstwa?
Odpowiadając sobie na to pytanie zastanówmy się jak dużo w ciągu miesiąca niszczymy dokumentów papierowych. Czy będziemy niszczyć płyty CD, DVD, karty kredytowe.
Jaki jest rodzaj niszczonych dokumentów tzn. szerokość papieru, papier Xero czy też składanka komputerowa oraz jakie dane zawierają w/w dokumenty.
Gdzie będzie ustawiona niszczarka: w pokoju, dziale firmy, archiwum czy na korytarzu biura.
Jakie parametry techniczne należy wziąć pod uwagę przy wyborze niszczarki:
- Typ cięcia papieru : paskowe czy krzyżowe (wzdłuż i w poprzek)
- Jaką ilość papieru możemy włożyć jednorazowo do niszczarki
- Jak długi jest ciągły czas pracy niszczarki przy niszczeniu większej ilości dokumentów
- Jaka jest wielkość kosza na ścinki
- Jaka jest głośność pracy niszczarki
- Ważnymi funkcjami są również: auto revers, revers, czujnik przepełnienia kosza, funkcja safe touch
Ad 1 Typ cięcia papieru w niszczarkach określany jest normą DIN 66399 reguluje kwestie dotyczące niszczenia dokumentacji, zarówno papierowej jak i cyfrowej. Norma DIN 66399 zastępuje normę DIN 32757-1:1995-01, Przede wszystkim norma DIN 66399 usystematyzowała rodzaje nośników danych, dzieląc je na 6 kategorii. Im wyższy stopień bezpieczeństwa tym mniejsze ścinki i mniejsze prawdopodobieństwo odczytania zniszczonych danych. Niszczenie na paski powoduje szybkie zapełnienie kosza i konieczność częstych jego opróżnień, oraz niski stopień bezpieczeństwa.
Niszczenie w tzw cross cut eliminuje powstawanie sztucznego powietrza, ponieważ ścinki papierowe rozkładają się równomiernie po całym koszu i dużo więcej zmieści się w nim zniszczonych dokumentów.
Ad 2 Ilość kartek papieru jaką możemy jednorazowo włożyć do zniszczenia do manualnego podajnika. Należy pamiętać że producenci niszczarek podają ilości kartek przy 70g/m2, papieru.
Ad 3 Dotyczy czasu pracy niszczarki do momentu przegrzania silnika. Następuje wtedy zatrzymanie pracy oraz włączenia się funkcji zabezpieczenia przegrzanego silnika i rozpoczyna się wtedy proces chłodzenia, oczywiście jeżeli dany model niszczarki posiada tą funkcję.
Chciałbym wspomnieć, że są niszczarki, które posiadają silniki do pracy ciągłej 24 godz./dobę i wyposażone są w system chłodzenia oraz w funkcję samo oliwienia noży tnących.
Ad 4 Dobór wielkości kosza jest związany z ilością niszczonych dokumentów papierowych i częstotliwością jego opróżniania. Do małego biura zaleca się kosz od 20 – 30 l.
Ad 5 Głośność pracy niszczarki określa się w decybelach, czym niższa głośność tym większy komfort pracy w biurze.
Ad 6 Funkcja auto revers działa na zasadzie przeciążenia zespołu tnącego, jeżeli włożymy albo zaaplikujemy za dużą ilość dokumentów do podajnika nastąpi chwilowe zatrzymanie niszczenia a następnie wycofanie go z zespołu tnącego.
Funkcja revers -ręczne uruchomienie pracy niszczarki w odwrotnym kierunku niszczenia w przypadku zakleszczenia się papieru.
Czujnik przepełnienia kosza – niszczarka zatrzymuje swoją pracę w przypadku dużej ilości ścinek w koszu.
Funkcja safe touch – dodatkowo zabezpiecza nas przed przypadkowym wciągnięciem zwisającej garderoby itp – w chwili dotknięcia niszczarki w pobliżu zespołu tnącego niszczarka zatrzymuje swoją pracę.
Ustawa o ochronie danych osobowych
Art. 51 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 o Ochronie Danych Osobowych (Dz.U. Nr 133 poz. 883):
1. Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.
2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
Art. 52 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 o Ochronie Danych Osobowych (Dz.U. Nr 133 poz. 883):
Kto administrując danymi narusza choćby nieumyślnie obowiązek zabezpieczenia ich przed zabraniem przez osobę nieuprawnioną, uszkodzeniem lub zniszczeniem podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
Pamiętaj – do niszczenia danych osobowych wymagany jest minimum 3 stopień tajności DIN-3 nowy P4.
Zapraszamy do współpracy!
Adres Firmy
Biuro-Serwis
Wojciechowska 21B
20-704 Lublin
Godziny otwarcia
Pon. - Pt.
08:00 - 16:00
Zadzwoń do nas
+48 81 524 21 12
+48 81 743 41 69
+48 81 448 04 68
Dział Xero i Wydruków:
+48 81 524 21 12 w.7
Napisz
info@biuro-serwis.lublin.pl
Dział Xero i Wydruków:
wydruki@biuro-serwis.lublin.pl
Godziny otwarcia działu xero: 12:00-16:00